De gevolgen van de klimaatverandering zijn steeds beter merkbaar. Als lokale overheid willen wij hierin onze verantwoordelijkheid nemen. Omdat we het belangrijk vinden dat we onze aarde met een duurzaam perspectief doorgeven aan toekomstige generaties. We werken toe naar een systeem van volledig hernieuwbare energie. Uitgangspunt is dat iedereen mee kan in deze overstap (haalbaar, betaalbaar en profijt). Inwoners en bedrijven dragen bij aan energiebesparing en circulariteit.
Energietransitie
Onze ambitie voor de realisatie van duurzame energieopwekking hebben we als 'bod' ingebracht in de Regionale Energie Strategie (RES). Met de aanwijzing van zoekgebieden, ruimtelijke toetsingscriteria en participatiebeleid bieden we ruimte aan initiatieven en geven we concreet invulling aan ons bod. Dit doen we bij voorkeur in samenhang en in samenwerking met buurgemeenten. Zo participeren we in het energielandschap ZSDZ met de gemeenten Zwolle, Staphorst en Dalfsen. Conform het landelijk ritme stellen we in 2024 daarnaast de RES 2.0 vast. Deze borduurt voort op de RES 1.0, waarbij monitoring van de voortgang een belangrijk onderdeel vormt. Indien uit provinciaal onderzoek blijkt dat er mogelijkheden zijn om windturbines te plaatsen binnen het Nationaal Landschap IJsseldelta. Zullen wij in samenspraak met onze inwoners bepalen of dit aanleiding vormt om nieuwe zoekgebieden aan te wijzen.
We participeren in gesprekken met netbeheerders om tot de gewenste aanpassingen en versnelde verzwaring van het netwerk voor ons gebied te komen. Denk hierbij aan verzwaring van zowel het laagspanningsnetwerk in de woonwijken, als aan het netwerk station voor hoog- en middenspanning in Zwartsluis. Energielasten leggen bij een groot aantal huishoudens een fors beslag op het inkomen. Dit komt door de gestegen energieprijzen. We zetten daarom in op het besparen van energie. Dit doen we door extra hulp te bieden aan eigenaren van slecht geïsoleerde woningen (met D, E, F of G- energielabel) en de lokale aanpak isolatie. Daarnaast helpen we mensen met kleinere besparende maatregelen door de het opleiden en inzetten van (vrijwillige) energiecoaches voor het geven van advies en energieklussers voor het aanbrengen van de kleinere maatregelen.
Het Rijk heeft inmiddels middelen voor de eerst volgende jaren beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Klimaatakkoord.
Klimaat
Met onze maatregelen beperken we de gevolgen van wateroverlast, droogte, hitte en de kans op overstromingen. Bij onze planontwikkeling houden we rekening met een klimaat-adaptieve inrichting. Tevens communiceren we actief over projecten waarin we klimaataanpassingen meenemen. Hiermee vergroten we het bewustzijn van inwoners en ondernemers om zelf bij te dragen aan klimaatadaptatie.
We gaan in 2024 aan de slag met de voorbereiding en uitvoering van de 1 e fase van het afkoppelproject de Nieuwesluis (uitvoering 2024-2025) en een afkoppelproject Berkenlaan in Zwartsluis. Daarnaast gaan we ook aan de slag met voorbereiding en uitvoering van de aanleg van een hoofdriolering en afkoppeling van regenwater in de Dorus Rijkerstraat en De Stuijvenbergstraat (uitvoering 2024-2026). Bij de uitvoering van deze projecten betrekken we de inwoners voor het treffen van mogelijke klimaat-adaptieve maatregelen op eigen terrein. Door bijvoorbeeld het hemelwater af te koppelen, minder verharding te gebruiken en meer groen aan te brengen, kan de samenleving een actieve rol vervullen in het tegengaan van verstening in onze gemeente.
In het samenwerkingsverband Rivus wordt regionaal gewerkt aan een stimuleringsregeling voor klimaat-adaptieve maatregelen op eigen terrein, aan hitteplannen die aan te passen zijn op de lokale situatie en ontwikkelen we een handelingsperspectief om te komen tot klimaatbestendige bedrijventerreinen.
Met het oog op de klimaatverandering heeft de Provincie Overijssel een nieuw richtinggevend principe (in ontwerp) in het provinciaal beleid vastgelegd, namelijk dat ruimtelijke ordening en -inrichting water- en bodemsysteem sturend wordt. Ruimtelijke ontwikkelingen dienen bij te dragen aan het behoud en de versterking van dit systeem. Het waterbeheer volgt dus niet langer overal het gewenste gebruik van de grond (zoals dit nu wel het geval is). Dit kan gevolgen hebben voor de wijze waarop ruimtelijke ontwikkelingen daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden in stedelijk en landelijk gebied. Dit vergt extra (voor)onderzoek en onderbouwing van ons bij voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in onze gemeente.