Onroerende zaakbelasting (OZB)
De WOZ-waarden dienen als grondslag voor de onroerende zaakbelasting(en). De WOZ-waarden voor 2024 bepalen we naar waardepeildatum 1 januari 2023. In de berekening voor de tarieven is (nog) geen rekening gehouden met een waardestijging/waardedaling. De definitieve (of voorlopige) waardeontwikkeling tussen waardepeildatum 1 januari 2022 en 1 januari 2023 is nog niet bekend.
Bij de berekening van de voorlopige tarieven is rekening gehouden met een indexering van 7,6%.
Dit resulteert (voorlopig) in de volgende OZB-tarieven 2024:
- OZB eigenaren voor woningen: 0,0957%
- OZB eigenaren voor niet-woningen: 0,2635%
- OZB gebruikers voor niet-woningen: 0,1963%
Afvalstoffenheffing
We maken gebruik van omgekeerd inzamelen met Diftar waarbij de afvalstoffenheffing uit een vast en een variabel tarief bestaat. Het vaste tarief is voor ‘alle’ huishoudens gelijk en wordt gevormd door de kosten van gezamenlijke voorzieningen en de inzet en beheer daarvan. De hoogte van het variabele tarief wordt gevormd door het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Inwoners kunnen hiermee zelf invloed uitoefenen op de hoogte van hun afvalstoffenheffing.
Onze inwoners hebben de afgelopen jaren hele goede resultaten behaald met deze inzamelsystematiek. In 2012 was het scheidingspercentage 51% en de hoeveelheid restafval 149 kilo. In 20221 was het scheidingspercentage 84% en 55 kilo restafval. Door de Covid pandemie was in 2020 en 2021 het scheidingspercentage iets lager en de hoeveelheid restafval iets hoger. Door deze goede resultaten heeft de afvalstoffenheffing flink kunnen dalen. Wel zien we nu het percentage verontreiniging in de verschillende afvalfracties toenemen.
Echter, door diverse kostenstijgingen (inflatie) stijgen ook de kosten van de afvalinzameling door ROVA. De afvalstroom oud papier levert minder op terwijl de kosten zijn gestegen. Daarnaast zien we ook een daling van de dividendinkomsten ROVA maar verwachten we een stijging van de opbrengsten van Nedvang (afvalfonds).
Door al deze ontwikkelingen zijn we genoodzaakt het tarief vastrecht afvalstoffenheffing voor 2024 te verhogen met tenminste 7,6% (= € 14,00) van € 184,00 naar € 198,00. Ondanks deze verhoging is ook een bijdrage uit de voorziening van € 45.000 nodig om 100% kostendekkendheid te realiseren.
Opbouw kosten afvalstoffenheffing (per huishouden) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Kosten afvalinzameling door ROVA | 177 | 159 | 166 | 169 | 184 |
Kosten gemeente | 32 | 37 | 38 | 40 | 41 |
BTW | 34 | 34 | 36 | 37 | 41 |
Inzet reserve afvalinzameling | - 29 | - 2 | - 7 | - 7 | - 5 |
Deel ontvangen vergoeding Nedvang | - 47 | - 25 | - 19 | -23 | - 35 |
Inzet (extra) dividend ROVA | 0 | - 4 | - 4 | - 4 | 0 |
Totale kosten per huishouden | 167 | 199 | 210 | 212 | 226 |
Af: gemiddelde variabele kosten voor aantal ledigingen per huishouden (diftar) | 24 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Tarief vastrecht (totale kosten -/- variabele kosten | € 142 | € 171 | € 182 | € 184 | € 198 |
De variabele tarieven voor 2024 worden ongewijzigd vastgesteld:
- Verzamelcontainer (ondergronds systeem) : € 1,80
- 240 liter restafvalcontainer : € 10,60
- 140 liter restafvalcontainer : € 6,50
We streven naar 100% dekking op de afvalbegroting. Dit betekent dat de inkomsten afvalstoffenheffing gelijk zijn aan de kosten afvalbeheer.
Jaarlijks keert ROVA dividend uit. ROVA heeft aangekondigd dat het uit te keren dividend naar beneden wordt bijgesteld van € 131.000 naar € 100.000. Deze € 100.000 komt ten goede aan de algemene reserve. Dit betekent dat vanaf 2024 het dividend van € 31.000 niet meer ingezet kan worden ten gunste van het vaste tarief afvalstoffenheffing.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2024 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 1.905.108 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -371.281 | ||
Netto kosten taakveld | 1.533.827 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 112.327 | ||
BTW | 365.465 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 2.011.618 | ||
Opbrengst heffingen | -2.011.618 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
In het GRP (gemeentelijk rioleringsplan) dat vanaf 1 januari 2022 is ingegaan, gaan we (weer) over op het activeren en afschrijven (40 jaar) van vervangingsinvesteringen. Hiermee hebben we de systematiek weer in overeenstemming gebracht met de landelijk meest gangbare systematiek bij gemeenten. Het gevolg van de wijziging in systematiek is dat alleen de kapitaallasten (afschrijving en rente) van de investeringen in de tarieven worden doorberekend en niet het bedrag van de investering zelf.
Hierdoor verlaagden we in 2022 de lasten voor de rioolheffing met € 39,00 voor een één persoonshuishouden en met € 45,00 voor een meerpersoonshuishouden. In 2023 verhoogden we de tarieven met 3%.
We verhogen in 2024 de tarieven voor rioolheffing met 10%. Dit is meer dan de andere belastingen en heffingen waar we de tarieven met het inflatiepercentage van 7,6% verhogen. De reden hiervoor is dat de werkelijke inflatie van civieltechnische kosten van 2022 naar 2023 nog veel hoger is geweest dan de 7,6% die we voor andere budgetten in de begroting hebben toegepast. Als we voor 2024 een 100% kostendekkend tarief willen heffen, moeten de tarieven met 15% worden opgehoogd. Dat vinden wij in deze tijd, waarin de kosten toch al hard stijgen, een brug te ver. Wij kiezen er nu voor om stapsgewijs het tarief van de rioolheffing weer kostendekkend te maken. Bij de voorgestelde tariefsverhoging van 10% zetten wij de rioolvoorziening in voor een bedrag van € 145.000 voor dekking van de kosten. Inzet van de rioolvoorziening is in principe eenmalig, terwijl de kosten van onderhoud en beheer van de riolering structureel zijn. Dit betekent dat in de komende jaren het tarief met meer dan de jaarlijkse inflatie verhoogd moet worden om het tarief weer 100% kostendekkend te maken (zonder inzet van de voorziening).
Het tarief voor een eenpersoonshuishouden verhogen we met € 24,00 en dat voor een meerpersoonshuishouden met € 29,00.
Tarieven voor de rioolheffing 2024:
Tarief meerpersoonshuishouden: € 314,00
Tarief één persoonshuishouden: € 258,00
Tarief niet-woningen (bedrijven): € 3,03 per m2 waterverbruik met een minimum van € 314,00.
Kostendekkendheid rioolheffing 2024 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 2.713.009 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -148.200 | ||
Netto kosten taakveld | 2.564.809 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 324.499 | ||
BTW | 437.195 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 3.326.504 | ||
Opbrengst heffingen | -3.325.866 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Begraafrechten
Begraafrechten is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de begraafrechten dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Bij de berekeningen voor de begraafrechten maken we gebruik van gewogen gemiddelden over de afgelopen 3 jaar. Voor de begroting 2024 hebben we het belastingjaar 2020 en 2021 buiten de berekeningen gelaten. Op deze manier laten we de gevolgen van Covid-19 niet meewegen in de kosten en opbrengsten voor de begroting 2024.
De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om de belevingswaarde van groen te kwantificeren en er voor te kiezen om deze voor de helft van het bedrag (€ 30.000) niet toe te rekenen aan de tarieven voor het recht tot begraven (volwassene en kind). De raad heeft besloten om deze kosten ten laste te brengen van het budget onderhoud groen.
In het coalitieakkoord is opgenomen dat bij het bepalen van de tarieven voor begraafrechten er rekening wordt gehouden met de betaalbaarheid voor onze inwoners.
De tarieven voor de begraafrechten zijn geïndexeerd met 7,6%. Het dekkingspercentage is 91%.
Tarieven begraafrechten 2024:
- Recht tot begraven volwassene € 1.412,00
- Nieuw graf voor 40 jaar € 3.045,00
- Nieuw graf voor onbepaalde duur € 6.087,00
Kostendekkendheid begraafrechten 2024 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 423.867 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - 30.000 | |||
Netto kosten taakveld | 393.867 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 120.461 | |||
BTW (niet toe te rekenen) | ||||
Totale kosten | 514.328 | |||
---|---|---|---|---|
Opbrengst heffingen | -468.175 | |||
Dekkingspercentage | 91% |
Marktgelden
Marktgelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de marktgelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de marktgelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige gegevens over de afgelopen jaren. De tarieven voor de marktgelden zijn geïndexeerd met 7,6%. Het dekkingspercentage is 50%.
Volgens regelgeving BBV zijn de kosten en opbrengsten van de standplaatsen (vergunningen buiten de reguliere marktdagen om) geen onderdeel van de kostendekkendheid marktgelden. Deze opbrengsten zijn onderdeel van de precariobelasting (algemeen dekkingsmiddel).
De kosten en opbrengsten worden - net als de opbrengsten van de weekmarkt - wel verantwoord op het taakveld 'bedrijvenloket en bedrijfsregelingen'.
Ook de kosten en opbrengsten van de kermis tijdens de jaarmarkt Genemuiden maken geen deel uit van de berekening kostendekkendheid. De tarieven hiervoor zijn niet opgenomen in de verordening marktgelden. Hiervoor zijn privaatrechtelijke overeenkomsten/afspraken gemaakt.
Kostendekkendheid marktgelden 2024 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 39.538 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -10.222 | |||
Netto kosten taakveld | 29.316 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 23.107 | |||
BTW | 2.400 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 54.822 | |||
Opbrengst heffingen | -27.600 | |||
Dekkingspercentage | 50% |
Havengelden
Havengelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de havengelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de havengelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige aantallen ladingen/lossingen over de afgelopen jaren.
De tarieven voor de havengelden zijn geïndexeerd met 7,6%. Het dekkingspercentage is 86%.
Volgens regelgeving BBV moeten de uitgaven en inkomsten voor woonschepen verantwoord worden op het taakveld 'wonen en bouwen'. De tarieven voor woonschepen zijn opgenomen in de verordening havengelden en daardoor onderdeel van de berekening kostendekkendheid havengelden.
Kostendekkendheid havengelden 2024 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 250.632 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -23.368 | |||
Netto kosten taakveld | 227.264 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 59.911 | |||
BTW | 22.949 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 310.124 | |||
Opbrengst heffingen | -266.164 | |||
Dekkingspercentage | 86% |
Leges
Voor een aantal leges geldt dat hiervoor uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt de maximum tarieven vast voor reisdocumenten en rijbewijzen. Ook het tarief voor het afgeven van een uittreksel Burgerlijke stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid. Deze tarieven zijn niet kostendekkend.
Daarnaast mogen, op basis van wetgeving, geen kosten in rekening worden gebracht voor het opmaken van akten van overlijden, geboorten, erkenning enzovoort.
Verder moeten gemeenten, op grond van de wet, op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Het is de verwachting dat van de 100 huwelijken er 55 kosteloos worden voltrokken.
Uitgangspunt - voor zover niet wettelijk bepaald - voor de overige leges is 100% kostendekkendheid.
Kostendekkendheid burgerzaken 2024 (inclusief Rijksleges) | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 399.775 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 399.775 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 170.580 | ||
BTW | 15.106 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 585.461 | ||
Opbrengst heffingen | -384.722 | ||
Dekkingspercentage | 66% |
Vanaf 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. De Legesverordening heeft een nieuwe indeling en onderverdeling gekregen. In hoofdstuk 2 zijn de tarieven opgenomen voor Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet (Omgevingsvergunningen). De werkwijze voor het aanvragen en het verlenen van een omgevingsvergunning wijzigt. De tarieven zijn hier op afgestemd.
We streven naar 100% kostendekkendheid voor omgevingsvergunningen. Dat is ook nu ons uitgangspunt.
Het is van belang om vooral het komend jaar te monitoren wat de impact is van de nieuwe wetgeving en de tijd die hiermee gemoeid gaat.
Kostendekkendheid omgevingsvergunning 2024 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 581.636 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -150.000 | |||
Netto kosten taakveld | 431.636 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 464.311 | |||
BTW | 17.088 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 913.035 | |||
Opbrengst heffingen | -907.702 | |||
Dekkingspercentage | 99% |
| ||||
Hoofdstuk 1 | ||||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | ||
P 1.1 Burgerlijke stand | 48.275 | -37.515 | 78% | |
P 1.2 Reisdocumenten en identiteitskaart | 214.490 | -122.297 | 57% | |
P 1.2 Rijksleges reisdocumenten | 118.430 | -118.430 | 100% | |
P 1.3 Rijbewijzen | 108.343 | -65.357 | 60% | |
P 1.3 Rijksleges rijbewijzen | 24.684 | -24.684 | 100% | |
P 1.4 Verstrekkingen BRP | 57.919 | -1.800 | 3% | |
P 1.7 Overige publiekszaken | 3.140 | -4.461 | 142% | |
P 1.7 Rijksleges VOG | 2.539 | -2.539 | 100% | |
P 1.7 Rijksleges Naturalisatie | 7.640 | -7.640 | 100% | |
585.461 | -384.722 | 66% | ||
P 1.8 Gemeentearchief | 1.241 | -670 | 54% | |
P 1.9 Bijzondere wetten (leegstand) | - | - | ||
P 1.9 Bijzondere wetten (kansspelen) | 482 | -113 | 23% | |
P 1.9 Bijzondere wetten (telecommunicatie) | 50.162 | -35.680 | 71% | |
P 1.9 Bijzondere wetten (wegenverkeerswetgeving) | 28.605 | -6.260 | 22% | |
P 1.10 Diversen | - | - | ||
Totaal | 665.951 | -427.445 | 64% | |
Hoofdstuk 2 | ||||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | ||
Overige Kosten | 81.371 | |||
Loonkosten Vergunningverlening | 477.440 | |||
Kosten milieuleges (extracomptabel) | 22.825 | |||
Overhead | 464.311 | |||
Toe te rekenen BTW | 17.088 | |||
Opbrengsten Omgevingsvergunningen | -907.702 | |||
Effecten WKB (extracomptabel) | -150.000 | |||
Totaal | 1.063.035 | -1.057.702 | 99% | |
H oofdstuk 3 | ||||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | ||
P 3.1 Horeca | 3.179 | -963 | 30% | |
P 3.4 Evenementen | 25.861 | -515 | 2% | |
P 3.7 Niet benoemd besluit | 2.649 | -210 | 8% | |
Totaal | 31.689 | -1.688 | 5% | |
Totaal | € 1.760.675 | € -1.486.835 | 84% |