Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Gemeenschappelijke regelingen |
---|
1. Veiligheidsregio IJsselland |
2. GGD IJsselland |
3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland |
4. Omgevingsdienst IJsselland |
5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek |
6. Stichting administratiekantoor DataLand |
7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS |
1. Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Resultaat | - € 33 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 5.345 | € 5.110 | € 4.578 | |
Vreemd Vermogen | € 27.499 | € 30.990 | € 32.229 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 1.725 | € 1.710 | € 1.761 | |
Percentage v/h totaal | 4,67% | 4,48% | 4,48% | |
Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. | |||
Ontwikkelingen | Nieuw voor oud |
2. GGD IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt het mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doet de GGD door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. De GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiest daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. De GGD werkt voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Resultaat | - € 811 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 1.705 | € 1.705 | € 1.705 | |
Vreemd Vermogen | € 10.487 | € 7.669 | € 7.384 | |
Dienstverleningsovereenkomst | € 33 | € 33 | € 38 | |
Totale bijdrage | € 989 | € 1.118 | € 1.177 | |
Risico’s | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. | |||
Ontwikkelingen | - Autonome ontwikkelingen: loon- en prijsindex |
3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | De RSJ is door de 11 gemeenten gemachtigd om uitvoerende taken te verrichten en geen beleidsrijke taken. Bij de RSJ zijn de volgende activiteiten belegd: de inkoop van Jeugdhulp, het contractmanagement en contractbeheer, de monitoring van de jeugdhulp en de uitvoering van de regionale thema's. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Resultaat | € 0 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 0 | € 0 | € 0 | |
Vreemd Vermogen | € 559 | € 0 | € 0 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 79 | € 65 | € 85 | |
Risico’s | Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,79% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt. | |||
Ontwikkelingen | Sinds 1 januari 2023 wordt gewerkt met het nieuwe inkoopmodel Jeugdhulp. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening. |
4. Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie: | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Resultaat | € 201 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 316 | € 316 | € 316 | |
Vreemd Vermogen | € 2.839 | € 3.258 | € 3.375 | |
Gemeente bijdrage | € 634 | € 723 | € 745 | |
Percentage v/h totaal | 6% | 5% | 5% | |
Risico’s | In 2018 heeft de OD de nota ‘Weerstandsvermogen’ vastgesteld. Hierin wordt vooral in gegaan op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd. | |||
Ontwikkelingen | De Omgevingsdienst heeft een noodzakelijke doorontwikkeling doorgemaakt die haar tot een duurzame, gezonde en efficiënte dienst maakt. De Omgevingsdienst IJsselland heeft bedrijfsvoeringsdeel van het programma Samen Toekomstbestendig afgerond en geïmplementeerd. De bedrijfsvoering is versterkt en geprofessionaliseerd, de begroting en de verdeelsleutel voor de deelnemersbijdragen geactualiseerd. Hierdoor is de basis aanwezig waar op de dienst zich kan doorontwikkelen als betrouwbare uitvoeringspartner en kenniscentrum op het gebied van milieu. Ten opzichte van eerdere jaren is er een opwaartse druk in de |
5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Doelstelling | Samenwerking gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. | |||
Betrokkenen | 8 gemeenten: Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland heeft één van de vijftien stemmen. | |||
Financieel belang | De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december. | |||
Financiële ratio's | Bedragen | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Gemeentelijke bijdrage | € 31.601 | € 34.831 | € 36.838 | |
Risico's | De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is. | |||
Beleidsvoornemens | Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2024 wordt de regionale samenwerking voortgezet. |
6. Stichting administratiekantoor DataLand te Gouda | |
Doelstelling | DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt. |
---|---|
Bestuurlijk belang/participatie | Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten. |
Financieel belang | Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd. |
Financieel risico | Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en zal binnen één à twee jaar volledig zijn afgelost. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend. |
Beleidsvoornemens | DataLand ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:
|
Ontwikkelingen | Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd. |
7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel | |||
Openbaar Belang | Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Resultaat | € 2.545 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | € 469 | € 504 | € 504 | |
Vreemd Vermogen | € 5.152 | € 3.000 | € 3.000 | |
Gemeentelijke bijdrage (na wijzigingen) | € 1.726 | € 1.967 | € 2.214 | |
Risico’s | Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. | |||
Ontwikkelingen | Onderzocht wordt of er nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. |