Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

2. GGD IJsselland

3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

6. Stichting administratiekantoor DataLand

7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS

  1. Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Resultaat

- € 33

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 5.345

€ 5.110

€ 4.578

Vreemd Vermogen

€ 27.499

€ 30.990

€ 32.229

Gemeentelijke bijdrage

 € 1.725

€ 1.710

€ 1.761

Percentage v/h totaal

4,67%

4,48%

4,48%

Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
Veiligheidsregio IJsselland heeft een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.
De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.
De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd.
Taakstellingen
Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal € 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting.

2. GGD IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt het mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doet de GGD door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. De GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiest daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. De GGD werkt voor én met  de elf gemeenten in IJsselland en  samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 540 duizend inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Resultaat

- € 811

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 1.705

€ 1.705

€ 1.705

Vreemd Vermogen

€ 10.487

€ 7.669

€ 7.384

Dienstverleningsovereenkomst

€ 33

€ 33

€ 38

Totale bijdrage

€ 989

€ 1.118

€ 1.177

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende diensten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten  – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Zwartewaterland klein.

Ontwikkelingen

- Autonome ontwikkelingen: loon- en prijsindex
- Verder investeren in gezondheid, de verschuiving van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag, het versterken van de gezonde leefomgeving en een goede preventieve infrastructuur met een robuuste crisisorganisatie essentiële onderdelen zijn. Met de ambities uit het actief leven akkoord (GALA) wordt ook in 2024 uitvoering gegeven. Daarnaast wordt gewerkt aan de landelijke opgaven zoals het versterken van de pandemische paraatheid.
- Investeren in aantrekkelijk werknemerschap en in informatievoorziening.  

3. Regionaal Serviceteam  Jeugd IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ is door de 11 gemeenten gemachtigd om uitvoerende taken te verrichten en geen beleidsrijke taken. Bij de RSJ zijn de volgende activiteiten belegd: de inkoop van Jeugdhulp, het contractmanagement en contractbeheer, de monitoring van de jeugdhulp en de uitvoering van de regionale thema's.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Resultaat

€ 0

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 0

€ 0

€ 0

Vreemd Vermogen

€ 559

€ 0

€ 0

Gemeentelijke bijdrage

€ 79

€ 65

€ 85

Risico’s

Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,79% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt.

Ontwikkelingen

Sinds 1 januari 2023 wordt gewerkt met het nieuwe inkoopmodel Jeugdhulp. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening.
In 2024 wordt het nieuwe inkoopmodel geëvalueerd en wordt meer focus gelegd op de risico's en het nakomen van contractafspraken, de doelen van de transformatie en de effecten van de geleverde zorg- en dienstverlening.

4. Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De OD vormt een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Resultaat

€ 201

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 316

€ 316

€ 316

Vreemd Vermogen

€ 2.839

€ 3.258

€ 3.375

Gemeente bijdrage

€ 634

€ 723

€ 745

Percentage v/h totaal

6%

5%

5%

Risico’s

In 2018 heeft de OD de nota ‘Weerstandsvermogen’ vastgesteld. Hierin wordt vooral in gegaan op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd.
Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. De risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. Inmiddels is een deel van de destijds geconstateerde risico’s niet meer aanwezig en zullen eventuele nieuwe risico’s in kaart moeten worden gebracht. In 2024 zal er een nieuwe risico-inventarisatie plaatsvinden.
Uitgaande van het aandeel van onze gemeente in deze organisatie van 5% betekent dit voor gemeente Zwartewaterland een risico van € 16.000.

Ontwikkelingen

De Omgevingsdienst heeft een noodzakelijke doorontwikkeling doorgemaakt die haar tot een duurzame, gezonde en efficiënte dienst maakt.
Het toewerken naar en duurzame landbouw (kringlooplandbouw) is een speerpunt van de lokale, provinciale en Rijksoverheid. Volksgezondheid, natuurbehoud en versterking (zoals stikstofbeleid zijn steeds belangrijkere onderwerpen bij een voorgenomen ontwikkeling van een agrarisch bedrijf.

De Omgevingsdienst IJsselland heeft bedrijfsvoeringsdeel van het programma Samen Toekomstbestendig afgerond en geïmplementeerd. De bedrijfsvoering is versterkt en geprofessionaliseerd, de begroting en de verdeelsleutel voor de deelnemersbijdragen geactualiseerd. Hierdoor is de basis aanwezig waar op de dienst zich kan doorontwikkelen als betrouwbare uitvoeringspartner en kenniscentrum op het gebied van milieu.

Ten opzichte van eerdere jaren is er een opwaartse druk in de
kostenontwikkeling te zien. In belangrijke mate wordt deze veroorzaakt door de hoge inflatie en als gevolg daarvan een hogere loon- en prijsindex. Daarnaast zijn er ook autonome ontwikkelingen zoals een steeds
toenemende werkvoorraad, nieuwe wetgeving zoals de Omgevingswet en hogere eisen aan de uitvoering op het gebied van onder meer ICT, gegevensbeveiliging en openbaarheid van bestuur die tot toenemende
kosten leiden.

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling

Samenwerking gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen.
De sociale Recherche doet onderzoek naar fraude en schrijft een advies. Het is aan het college om te bepalen wat te doen met het advies.

Betrokkenen

8 gemeenten: Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen Zwartewaterland en Zwolle.

Bestuurlijk belang

De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland heeft één van de vijftien stemmen.

Financieel belang

De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Financiële ratio's

Bedragen

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Gemeentelijke bijdrage

€ 31.601

€ 34.831

€ 36.838

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Beleidsvoornemens

Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2024 wordt de regionale samenwerking voortgezet.

6. Stichting administratiekantoor DataLand te Gouda

Doelstelling

DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt.

Bestuurlijk belang/participatie

Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.

Financieel belang

Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.  

Financieel risico

Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en zal binnen één à twee jaar volledig zijn afgelost. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.

Beleidsvoornemens

DataLand ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:

  • actieve kwaliteitsbewaking
  • vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang
  • organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG)
  • een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie

Ontwikkelingen

Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd.

7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel

Openbaar Belang

Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Resultaat

€ 2.545

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

€ 469

€ 504

€ 504

Vreemd Vermogen

€ 5.152

€ 3.000

€ 3.000

Gemeentelijke bijdrage (na wijzigingen)

€ 1.726

€ 1.967

€ 2.214

Risico’s

Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of er nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is.

Deze pagina is gebouwd op 12/05/2023 11:58:45 met de export van 12/05/2023 11:45:24